30
września 2014 roku Regionalna Izba obrachunkowa w Łodzi, w uchwale Nr
III/291/2014, pozytywnie zaopiniowała informację Burmistrza
Miasta Rawa Mazowiecka o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2014 roku, z
uwagami zawartymi w uzasadnieniu. Poniżej treść uzasadnienia (pogrubienia i
kursywa są autorstwa RIO) :
„Podstawę wyrażenia opinii o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
stanowiły następujące dokumenty:
1. Informacja opisowa opracowana przez Burmistrza
Miasta.
2. Uchwała Rady Miasta Nr XXXIV/250/14 z dnia 15
stycznia 2014 roku w sprawie uchwalenia budżetu na 2014 rok wraz z uchwałami i zarządzeniami organów Miasta
dokonującymi zmian budżetu i w budżecie, podejmowanymi w I półroczu i przekazanymi do Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Łodzi.
3. Sprawozdania budżetowe jednostki samorządu terytorialnego sporządzone na dzień 30 czerwca 2014 roku
w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 roku
w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2014r., poz. 119) oraz rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 4 marca 2010 roku w sprawie sprawozdań jednostek sektora
finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 43, poz. 247 ze
zm.).
W wyniku analizy powyższych materiałów sprawozdawczych
oraz dokumentów pozostających w rejestrach Izby, Skład Orzekający ustalił, że:
1. Zakres i forma informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
odpowiada szczegółowości ustalonej przez Radę Miasta w Uchwale Nr L/371/10 z dnia 25 sierpnia 2010
roku.
2. Przedłożone sprawozdania statystyczne i sprawozdanie opisowe
nie budzą zastrzeżeń z formalnego punktu widzenia.
3. Wielkość planu dochodów i wydatków budżetowych oraz
przychodów i rozchodów jednostki zawarte w informacji opisowej i w
sprawozdaniach statystycznych są zgodne z kwotami, które zostały uchwalone w budżecie.
4. Uchwalony przez Radę Miasta budżet po uwzględnieniu zmian
wprowadzonych w I półroczu, przewidywał plan dochodów w wysokości 59.122.164,51 zł.
Dochody zrealizowano w kwocie 26.192.492,34 zł, co stanowi 44,30 % planu, z
tego:
- dochody bieżące wykonano w kwocie 25.914.231,61 zł, tj. w 48,43 %
planu;
- dochody majątkowe zrealizowano w kwocie 278.261,73 zł, tj. 4,95 %
planu.
Analiza uzyskanych przez jednostkę dochodów wykazała, że w wyszczególnionych działach klasyfikacji budżetowej zrealizowano je w niskiej wysokości w stosunku do zaplanowanych kwot, np.:
- dział 600 – dochody bieżące, w tym § 057 mandaty nakładane przez Straż Miejską plan 80.000 zł, wykonanie 14.752 zł, tj. 18,44 % planu,
- dział 700 – dochody ogółem zaplanowano w wysokości 4.768.400 zł, wykonano 1.133.062 zł, 24 % planu, w tym dochody z tytułu
najmu i dzierżawy plan 1.300.000 zł, wykonanie 469.657 zł, 36 % planu, dochody ze sprzedaży majątku zaplanowane w wysokości 2.643.000 zł,
zrealizowane w wysokości 55.502 zł, tj. 2,10 % planu,
- dział 756 – dochody bieżące zaplanowano na poziomie 32.932.242 zł, realizacja w wysokości 14.780.062 zł, tj. 44,88 %, najniższe dochody osiągnięto z tytułu: podatku od działalności gospodarczej
opłacanego w formie karty podatkowej – 34 % planu, podatku od czynności cywilnoprawnych – 25 %planu, od spadków i darowizn 11 % planu, wpływy z
opłaty targowej – 23 %, wpływy z opłaty skarbowej – 39 % planu, wpływy i innych
opłat lokalnych (w tym opłata za gospodarowanie odpadami) – 45 % planu,
- dziale 801 – dochody ogółem zaplanowano w wysokości 2.490.760 zł, wykonano 894.708 zł, tj. 36 % planu, dochody bieżące na plan 2.449.760 zł, wykonano 894.708 zł, w tym dochody z § 2310 plan
700.000 zł, wykonanie 3.302 zł, czyli 0,47 %.
Skład Orzekający wskazuje na
konieczność podjęcia działań w celu pełnej realizacji dochodów zaplanowanych w 2014 roku, w tym m.in.
zintensyfikowanych działań windykacyjnych.
Istotna z punktu widzenia realizacji budżetu, powinna być również analiza prawidłowości wysokości zaplanowanych
dochodów z poszczególnych tytułów, gdyż jak wykazało
porównanie dochodów osiągniętych np.:
· z opłaty targowej w 2013 roku na planowaną wysokość 150.000 zł, wykonanie wyniosło 94.072 zł, tj. 62,71 % planu, w 2014 roku
zaplanowano 180.000 zł, wykonanie za I półrocze 42.231zł, tj. 23 % planu,
· dochody w rozdziale 80104, § 231 dotacja celowa z tytułu dzieci uczęszczających do przedszkoli na terenie miasta a zamieszkałych poza
terenem Miasta Rawa Mazowiecka, w 2013 roku plan
850.000 zł, wykonanie 509.324 zł, 59,92 % planu, w 2014 roku plan 700.000 zł,
wykonanie za I półrocze 3.302 zł, czyli 0,47 % planu.
Ponadto Skład Orzekający przypomina, że zgodnie z art. 243
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, dochody bieżące jednostki oraz dochody z tytułu sprzedaży majątku uwzględniane są przy obliczeniu dopuszczalnego wskaźnika spłat zobowiązań. W pierwszym etapie w wysokościach planowanych, a
po zakończeniu danego roku budżetowego w wysokościach wykonanych. Realizacja tych dochodów w 2014 roku w niższej od zaplanowanej wysokości, będzie miała negatywny wpływ na wskaźnik jednoroczny dla Miasta Rawa Mazowiecka za 2014 rok i tym samym wpłynie
niekorzystnie na dopuszczalny wskaźnik spłaty w latach
2015, 2016 i 2017.
5. Budżet po zmianach przewidywał wydatki w wysokości 67.249.164,51 zł, wykonano
w wysokości 27.319.783,99 zł, tj. 40,62 %, w tym wydatki bieżące w kwocie
24.894.025,51 zł, tj. 48,18 % i wydatki majątkowe w wysokości 2.425.758,48 zł, czyli tylko 15,56 %.
6. W wykonaniu budżetu za I półrocze 2014 roku nie stwierdzono realizacji
zadań nie objętych planem finansowym, przekroczenia planowanych wydatków oraz powstania
zobowiązań wymagalnych.
7. Na dzień 30 czerwca 2014 roku Miasto wykazuje zadłużenie ogółem w wysokości 23.692.635,55 zł,
co stanowi 40,07 % planowanych dochodów ogółem budżetu.
8. Wraz z informacją o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
zgodnie z art. 266 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych
przedłożono również za ten okres informację:
· o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć,
· o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury.
Niniejsza opinia oparta jest wyłącznie na wynikach
analizy przedłożonych przez Burmistrza Miasta dokumentów i dotyczy jedynie
formalno-prawnych aspektów przebiegu wykonania budżetu. Nie może być uważana za równoznaczną z wszechstronną oceną prawidłowości przebiegu
wykonania budżetu za I półrocze 2014 roku.”
Powyższe uzasadnienie jednoznacznie wskazuje, że o ile
w chwili obecnej, z formalnego punktu widzenia, wykonanie budżetu miasta nie
jest jeszcze problemem, to jednak już dzisiaj widać przesłanki do niepokoju,
jeżeli idzie o najbliższą przyszłość. W kontekście projektu rewitalizacji, z
pewnością kosztownego i wymagającego dalszego wspierania się długiem, miasto czekają
trudne wyzwania. Najprostsze sposoby
zwiększenia dochodów mogą bowiem stać w sprzeczności z interesem mieszkańców.
Bo kto lubi płacić wyższe podatki?
Temat miejskich finansów, w mojej ocenie, wymaga
bliższego zainteresowania. Dlatego w kolejnych tekstach na tym blogu będzie mu
poświęcone sporo miejsca. Temat nie jest łatwy, bowiem niejednokrotnie trzeba
będzie przekładać treść z języka biurokratycznego na język potoczny, zrozumiały
dla osób nie mających doświadczenia w sprawach finansów jednostek samorządu
terytorialnego. Ale damy radę. Wręcz musimy dać radę, bo inaczej, za realizację
cudzych fanaberii, jako podatnicy będziemy zmuszeni płacić większe podatki.