sobota, 15 września 2018

Trzy wątki z umowy

fot. erawa.pl

Jak już ustaliliśmy w poprzedniej części umowa dzierżawy jasno precyzuje, kto jest wydzierżawiającym i dzierżawcą. I chyba nikt już nie ma najmniejszej wątpliwości, że stroną umowy z AMG Centrum Medyczne Sp. z o.o. był SP ZOZ w Rawie Mazowieckiej. W tejże umowie Powiat Rawski nie jest wydzierżawiającym. Jakie z tego wynikają konsekwencje? Spójrzmy na niektóre zapisy umowy:

§ 4
1. Wydzierżawiający jest uprawniony w każdym czasie i na każdym etapie do kontroli sposobu i terminowości wykonania umowy przez Dzierżawcę, a Dzierżawca zobowiązuje się umożliwić przeprowadzenie tej kontroli oraz udostępnić żądane w toku kontroli dokumenty związane z wykonaniem umowy i udzielić wszelkich informacji niezbędnych do oceny sposobu i terminowości wykonania umowy w uzgodnionych terminach.

To SP ZOZ i jego organy, zgodnie z umową jako jedyne, były bezpośrednio uprawnione w każdym czasie i na każdym etapie do kontroli sposobu i terminowości wykonania umowy przez Dzierżawcę (czyli np. rozbudowy szpitala, budowy nowego pawilonu itp.). Nie miał takiego bezpośredniego uprawnienia Powiat. I tak jak obowiązkiem SP ZOZ i jego organów było kontrolowanie przebiegu umowy z AMG Centrum Medyczne Sp. z o.o., tak obowiązkiem Powiatu było kontrolowanie SP ZOZ, czy ten wywiązuje się należycie z wynikających z umowy zadań. Jeżeli więc wypowiedź przewodniczącego Sienkiewicza miała zrzucić odpowiedzialność jedynie na Powiat (bo rzekomo ten był stroną umowy z AMG, a nie SP ZOZ jak było w rzeczywistości), to był to strzał kulą w płot, obliczony na bardzo łatwowiernego lub nieświadomego odbiorcę.  
  
§ 9
1. Przedmiot dzierżawy zostanie wydany Dzierżawcy w dniu 1 stycznia 2014 roku na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego sporządzonego przez Wydzierżawiającego, zawierającego opis stanu technicznego Nieruchomości, rodzaj i stan techniczny budynków i ich pomieszczeń, instalacji i urządzeń znajdujących się na Nieruchomości oraz wyposażenia po łącznym spełnieniu następujących warunków:
(…)

4) udzieleniu Wydzierżawiającemu zabezpieczenia należnego wykonania Umowy, o którym mowa w $ 13 Umowy

W szczegółach o powyższym pisaliśmy w temacie „Gdzie się podziało 4,6 mln zł –podsumowanie”. I ponownie każdy musi przyznać, że to SP ZOZ jest stroną, której Dzierżawca winien udzielić stosownego zabezpieczenia. W konsekwencji to SP ZOZ i jego organy są odpowiedzialne za dalsze losy tego zabezpieczenia. Jak wiemy chociażby z obrad ostatniej Rady Powiatu z tego tygodnia, po ponad dwóch miesiącach od wypowiedzenia umowy dzierżawy, dotychczas nie zwindykowano ani grosza, z weksla na 5 mln zł wystawionego przez Centrum Dializa Sp. z o.o. I pewnie dlatego występuje perfidne parcie na kasę z jedynego miejsca, gdzie ta kasa jest (Miasto Rawa Mazowiecka), żeby ratować płynność SP ZOZ (pośrednio Powiatu).


§ 11
1 . Dzierżawca będzie płacił Wydzierżawiającemu czynsz dzierżawny w wysokości (...) 
W wersji przewodniczącego Sienkiewicza Dzierżawca też miał płacić czynsz SP ZOZ, tyle że bezumownie. Trzeba przyznać, że w świetle wiążących SP ZOZ długoterminowych umów kredytowych i pożyczkowych, zabezpieczonych na gruntach Powiatu, czynsz z którego te zobowiązania miały być spłacane,  nie mający oparcia w umowie to koncepcja dość nowatorska. Pomijając już jakieś prawne podstawy do egzekwowania czynszu w sytuacji braku płatności. Podsumowując, SP ZOZ miałby zobowiązania kredytowe i pożyczkowe na umowach i  często zabezpieczone hipotecznie, a należności na słowo honoru. Dodajmy, słowo honoru AMG.
Bardzo łagodnie określając, wersja prezentowana przez przewodniczącego Sienkiewicza na ostatniej sesji Rady Miasta jest tak „rozpaczliwie naiwna” w stosunku do faktów, że dalsze wypominanie mu jego rozumienia umowy dzierżawy byłoby już chyba niestosowne.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz